Wat is een gezond ontbijt?
02 september 2021 

Wat is een gezond ontbijt?

Een van de meest gestelde vragen in mijn praktijk is:
Wat is een gezond ontbijt, waar moet ik op letten.

Ontbijten is voor de meeste mensen misschien wel het ingewikkeldste eetmoment op de dag. We zijn misschien gewend om niet te ontbijten, of je hebt ’s morgens niet zo’n honger.


Er is een oud gezegde:
Ontbijten als een keizer, lunchen als een heer (of dame 😋) en dineren als een zwerver.

Mijn natuurgeneeskundige visie

Nu zijn er ontzettend veel verschillende visies over voeding en als je gaat googelen zal iedereen je een ander advies geven. Dit komt omdat er niet 1 advies is. Elk mens is anders en heeft andere behoeften.

Dus mijn advies is dan ook altijd: ga het testen. Doe een eetpatroon 3-4 weken en kijk hoe het je bevalt. Ga verschillende dingen testen en maak hier je eigen gewoonten van. Zo ga je vanzelf ontdekken wat belangrijk is voor jouw lichaam en waar je blij van wordt.

Voor mij is mijn ontbijt een van de belangrijkste maaltijden op de dag. Als ik goed ontbijt dan kan ik hier tot de lunch op teren. Heb ik geen snaai behoeften en voel ik me gevoed.

Er wordt vaak gezegd dat afwisselen heel belangrijk is en dat is het ook. Nu ben ik zelf een gewoontedier als het op ontbijten aankomt en eet ik al jaren mijn boekweitpap. Soms (± 1x per week) eet ik kwark. Ik heb verschillende soorten ontbijtjes getest en hier doe ik het gewoon het beste op en ik vind het mega lekker (niet geheel onbelangrijk 🙃). Wel wissel ik altijd af met het fruit wat ik erbij doe.

Waar je op moet letten met je ontbijt is dat je een goede verhouding tot de macro- en micronutriënten hebt. Macronutriënten zijn vetten, koolhydraten en eiwitten. Micronutriënten zijn vitamines, mineralen en sporenelementen. Daarnaast zijn vezels natuurlijk belangrijk voor je stoelgang.

Ik zal het recept voor mijn boekweitpap hieronder delen, en alle aspecten worden in deze pap meegenomen. Je hebt dus een heel voedzaam ontbijt!

 

Recept boekweitpap

Ingrediënten
1/3 cup Boekweit, geweekt. Ik zet ze altijd een avond van tevoren in de week.
2/3 cup Plantaardige melk of water (ik gebruik zelf altijd water)
2 el Chiazaad
1 Banaan

1 el Tahin (zonder zout)
½ tl Kaneel
Fruit naar wens. Ik doe zelf zo’n 100-150 gram fruit erbij.

Het recept is voor 1 persoon.

Bereiding
Doe de boekweit de avond ervoor in een kommetje met water zodat deze een nachtje kan weken.

Spoel de boekweit ‘s morgens af en doe deze in een grote kom, doe vervolgens de rest van de ingrediënten erbij en mix deze met de staafmixer tot een glad geheel. Voeg het fruit naar wens toe en je hebt een heerlijk ontbijtje!

Enjoy!

 

Over de schrijver
Green Goddess wil vrouwen zoals jij inspireren om te gaan leven vanuit je Natuurlijke ritme, in Liefdevolle Verbinding met jezelf. Dat doen we door onze beste tips te delen via onze blogs, video’s, podcast en Masterclasses. En door de Green Goddess Online Mysterieschool: het platform voor gelijkgestemde vrouwen om samen te komen. Waar verschillende programma's worden aangeboden die je helpen je innerlijke wijsheid te ontdekken om zo je eigen heelmeester te worden.
arrow_drop_up arrow_drop_down