De afgelopen dagen heb ik mezelf opgesloten in huis. Deels omdat ik dat graag wilde, maar het kon ook niet anders. Tijdens de laatste wandeling van onze vakantie ben ik zo door mijn enkel gegaan dat ik niet heel veel meer kon. Verplicht rusten dus….

De vakantie was heel fijn, maar ik merkte dat het ook veel van me vroeg. Hoe meer ik een ben met mijn eigen ritme, hoe gevoeliger ik wordt. Dat is heel fijn, maar in de zomer kan het me soms iets te veel zijn. Zeker op vakantie. Ik wil dan altijd graag van alles zien, mijn vriend en ik houden allebei van wandelen. Er komen dan zoveel prikkels binnen en daar ben ik me op dat moment niet altijd bewust van.

Mijn val en geblesseerde enkel waren een teken dat ik te ver was gegaan, mijn grens niet goed heb aangevoeld en moest RUSTEN.

Dat heb ik dan ook thuis gedaan. Het was heerlijk. Het prachtige weer hier in Nederland heeft daar zeker aan bij gedragen. Ik heb 4 dagen alleen maar gelezen, gemediteerd, gevoeld wat ik graag wil en vooral naar mezelf geluisterd.

Aan het begin was dit best lastig. Ik merkte dat ik nog zo in de aan-stand stond. Met veel dingen buiten mezelf bezig was. Brommers met veel te hard geluid die langs reden, klussende buren, schreeuwende mensen. Ik vond overal wat van. Gedurende de dagen vorderde kon ik steeds meer de stilte in mezelf vinden. Ik vond het heerlijk om met niemand te praten, de eerste dag voelde ik me nog een beetje zielig :-), maar al snel veranderende dat en zag ik de schoonheid in het alleen zijn. Langzaamaan vond ik de rust in mezelf en tegelijkertijd heelde mijn enkel. Ik kon er steeds meer op lopen. Mijn vriend was deze dagen weg, dus ik was op mezelf aangewezen.

Door in de hitte en droogte die buiten is, was het ook oververhit en droog in mezelf. Ik heb mezelf jaren lang uitgeput door 7 dagen in de week te werken. Een baan van 3 dagen en de rest van de week was ik aan het studeren. Toen ik er middenin zat ging dat ‘prima’. Ik ben deze stand gewend. Voordat ik een burn-out kreeg in 2012 leefde ik niet anders. Ik zag dat ik eigenlijk de afgelopen 5 jaar alleen maar verder in deze stand gegaan ben. Ik had mijn leven alleen wat anders ingericht. Niet meer 5 dagen in de week werken (en van Amersfoort naar Amsterdam reizen), maar een baan in de buurt die stressvol was en een studie die de nodige druk met zich mee bracht. Behalve dat ik gevonden had wat ik leuk vond om te doen, was er eigenlijk niets veranderd in mijn werktempo.

Dat liet mijn lichaam me deze vakantie zien, maar door toch door te gaan (ja grenzen voelen is nog steeds soms lastig 🙂 Had het leven geen keus en heeft me laten vallen, zodat ik wel rust moest nemen.

Het is een onwijs groot geschenk geweest. Hierdoor heb ik de rust in mezelf echt terug kunnen vinden. Helemaal niets doen en me niet onrustig en schuldig voelen heb ik al heel lang niet gevoeld. Met een eigen bedrijf is er altijd wel wat te doen en met een studie natuurlijk ook. Dat heb ik in deze dagen geleerd. Als ik niet goed voor mezelf zorg, dan gaat het op lange termijn niet goed.

Het is een mini-retraite thuis geweest. Heel fijn, met alleen mezelf, lekker eten, fijne boeken en mijn sisters op de app als ik ze even nodig had.

Door zo stil te zijn heb ik gevoeld, écht gevoeld, wat mijn missie is. Wij vrouwen staan zo in de aan-stand, in de zomer-stand, de mannelijke energie. Dit put ons uit. Onze kracht licht in het water, in onszelf, je intuïtie, gevoel en naar binnen keren.

Ik heb heel veel ideeën gekregen voor in mijn praktijk om vrouwen te begeleiden, voor online programma’s en voor mooie blogs. Langzaamaan zal ik alles gaan uitrollen.

Wat ik geleerd heb, is dat ik eerst zelf de stappen mag gaan zetten. De lessen die ik schrijf of de begeleiding die ik geef heb ik ook zelf doorgemaakt. Ik weet hoe het is, ben er geweest. Dat is heel fijn voor jou als client of deelnemer van mijn programma. Maar ook voor mij, ik weet waar ik over praat en kan je de hand geven om samen verder te gaan.

Je kunt hieronder mijn 25 tips voor het vinden van je eigen ritme in je menstruatiecyclus downloaden. Hiermee kun je stappen maken voor het creëren van je eigen veilige cirkel tijdens je menstruatie, maar ook voor de rest van de maand.

Ja, ik ontvang graag 25 tips voor het vinden van je eigen ritme in je menstruatiecyclus