We zitten weer in de donkerste tijd van het jaar. Het is minder lang licht en het regent ook nog eens veel. Goede ingrediënten om een winterblues te krijgen.. De winterblues is vaak pas in januari, denk maar aan blue monday. Ik zie in mijn praktijk en om me heen dat mensen veel last hebben van de overgang van de zomer naar de winter. Klachten zoals vermoeidheid, lusteloosheid, stemmingswisselingen, geen energie hebben. Het hoeft niet zo te zijn, de sleutel om het om te zetten is niet zo moeilijk, je moet alleen weten hoe je dat moet doen. Dat wil ik graag met jullie delen.

Het klinkt heel makkelijk, en dat is het eigenlijk ook 🙂 Het geheim zit hem in deze periode van het jaar; de herfst en vroege winter.

Herfst

Vorige maand is de klok terug gegaan en hebben we een uurtje ‘langer’ gekregen. Nu ben ik geen voorstander voor het verzetten van de klok, maar dat is een andere discussie. Wat ik wel doe is hier dankbaar gebruik van maken. Ik gebruik dit uurtje om eerder naar bed te gaan, en juist dit uurtje zorgt ervoor dat ik wat meer energie heb. Het betekend niet dat ik om 21.00u al lig te slapen, maar ik zet wel alle apparaten uit, en ga wat lezen (en dan geen studieboeken), maar meestal gebruik ik de tijd om te mediteren, yoga of er te zijn, bewust te zijn van mijn lichaam en hoe ik het verzorg.

In deze tijd van het jaar gaat het ook over naar binnen keren. De bomen laten hun bladeren vallen, de dieren zoeken nog de laatste beetjes eten voordat ze hun winterslaap gaan houden. Wij mensen zijn gewend dat we altijd 24/7 ‘aan’ moeten staan, maar dat is helemaal niet de bedoeling in deze periode. In de zomer of het late voorjaar kan dat prima. Het thema van de herfst is loslaten, naar binnen keren, zaadjes planten voor het nieuwe voorjaar zodat deze gevoed worden door moeder aarde en in het voorjaar tot leven kunnen komen.

Tips

  • neem tijd voor jezelf.

Dit is heel belangrijk, in de zomer hebben we vooral in de ‘aan’ stand gestaan en dat mogen we nu los gaan laten. Dit kun je het makkelijkste doen door veel tijd met jezelf door te brengen. Lekker een boek te lezen of in bad te gaan.

  • verwarmende voeding

Het is een heerlijke tijd om warm te eten. Salades zijn wat lastiger te verteren voor de spijsvertering, dus daar gaat dan veel energie naar toe. Als je verwarmende stoofpotjes, stampotten of soepen dan is dat veel makkelijker te verteren voor je lichaam en houdt je meer energie over om de rest van je lichaam (lees voeten) beter te verwarmen.

  • ga elke dag even naar buiten

Als is het maar een kwartiertje. Even een blokje om. Dan kom je weer tot rust. De spijsvertering kan heel goed zijn werk doen als je in beweging bent en zo worden er meer voedingsstoffen uit je lichaam opgenomen waardoor je ook weer meer energie krijgt.

En dan is het lente…

Dus om niet een gigantische dip in januari te krijgen is het fijn om nu naar binnen te keren. Om de tijd voor jezelf te nemen. Als dat inhoudt dat je wat afspraken mag afzeggen is dat helemaal niet erg. Of spreek thuis af in plaats van dat je naar een restaurant gaat. Het wordt beloont want straks aan het einde van de winter ontstaat er een vuurtje, een heel lief klein vlammetje. Het zet je in beweging, laat je creativiteit stromen, je passie. Alles komt in beweging en gaat stromen. Het is een nieuw begin, een laagje dieper misschien. Je voelt dat de lente eraan gaat komen, dat je dan weer heerlijk zonder jas naar buiten kunt gaan. Nu kun je er nog even zo af en toe van proeven, maar straks kun je je er helemaal in baden.

Dit is JUIST de tijd van het jaar om energie voor de winter op te doen. Om te zorgen dat je genoeg energie hebt voor januari en februari. Als het dan (eindelijk) lente is en je wortels onder de grond stevig verankerd zijn, kun je tot bloei komen.