Over voeding wordt veel gezegd en geschreven. De een vindt dit, de ander dat. Het is een gevoelig onderwerp. Voeding is onze eerste levensbehoefte en heeft een emotionele lading. Als je aan de eetgewoonten van iemand komt (of er wat over zegt), raak je iemand op emotioneel niveau.

Het geheim dat je lekkerder in je vel gaat zitten is niet zo zeer afvallen, maar de verbinding met jezelf aangaan en herstellen. Ik ben van mening dat je soms wat extra gewicht nodig hebt om letterlijk in evenwicht te blijven. Als je jezelf op emotioneel, mentaal, sociaal of spiritueel niveau niet zo goed staande kan houden (omdat je dat niet geleerd hebt, of daar altijd op afgewezen bent) dan kun je dit ‘compenseren’ op fysiek niveau.

Het kan ook anders om zijn, dat je juist wat meer ‘vetjes’ hebt dan je lief hebt, maar deze dienen ergens voor.

Ons beeld van hoe je lichaam er uit moet zien is naar mijn mening zo achterhaald. Als vrouw hebben we nou eenmaal meer vet op ons buik dan mannen. Dit heeft ook een functie. We dragen kinderen in ons buik, daar moet ruimte voor zijn. Het kan ook letterlijk een beschermlaagje zijn. Wetenschappelijk is bewezen dat je buik je 2e hersenen zijn. Als je het lastig vind om met emoties om te gaan kan het ook een bescherming zijn om deze af te sluiten. Dan is het verstanding om daar ook mee aan de slag te gaan, samen met het detoxen.

Een detox is voor mij dan ook niet alleen iets wat over voeding gaat, maar over je hele mindset. Ik werk op een holistische manier, wat betekend dat we zowel op fysiek niveau kijken, maar ook emotioneel, mentaal, sociaal en spiritueel. Door deze 5 niveau’s in balans te brengen komt er veel meer rust in je systeem.

Daarom pleit ik voor een zachte manier, vandaar #liefdevolledetox. Ik vind het fijn om met mijn lichaam bezig te zijn, hier goed voor te zorgen, maar dat mag wel op een zachte manier. Er kunnen veel emoties los komen, dan mag daar ook ruimte voor zijn.

Ik doe zelf al jaren in het voor- en najaar een detox. In het voorjaar staat het voor mij centraal om de overtollige belasting die ik vanuit de winter mee heb genomen af te voeren, het lichaam weer op te schonen, zodat ik fris het nieuwe seizoen in kan.

Gedurende de zomer en de winter is het ook fijn om op je voeding te letten. Hieronder deel ik je mijn tips. Het is mijn missie om iedereen bewust te maken van gezond eten. Als je gezond eet voel je je energieker, beter in je vel en beter in balans.

Drinken

Begin de dag met een glas lauw warm water met citroen.
Genoeg water op een dag drinken, minimaal 1,5 liter water/kruidenthee.
Drink kruidenthee waar geen zwarte, witte of groene thee in zit. Deze thee soorten onttrekken vocht uit je lichaam.

Volwaardige voeding: groente, fruit, onbewerkt voedsel

Misschien wel de belangrijkste tip om mee te beginnen: De energie die je lichaam nodig heeft komt uit de koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen die je dagelijks binnen krijgt. Het is belangrijk om hier voldoende van binnen te krijgen. Deze voedingsstoffen zitten in volkoren graanproducten, peulvruchten, groente, fruit, noten en zaden te eten.

20% zuurvormende voeding v.s. 80% basische voeding

We weten allemaal dat groente en fruit belangrijk zijn om te eten. Met detoxen is dit niet anders. Ik hanteer in deze periode de stelregel 20% zuurvormend en 80% basische voedingsmiddelen. Welke voedingsmiddelen dat precies zijn leg ik in mijn online programma de #liefdevolleDetox uit.

Verzorgingsproducten

Zorg dat je verzorgingsproducten hebt op natuurlijke basis. Op deze manier krijgt je lichaam geen schadelijke stoffen via de huid binnen. Ik gebruik zelf altijd kokosolie.Het is natuurlijk, voedt de huid en je kunt het overal voor gebruiken. Als dagcrème, scheerolie en om deodorant van te maken.

Droogborstelen

Je kunt je huid voordat je gaat douchen droogborstelen. Dit stimuleert de doorbloeding van je huid en helpt afvalstoffen in de huid af te voeren. Je huid wordt er ook nog eens super zacht van! Je kunt hier een scrubhandschoen voor gebruiken.

Rust en regelmaat

Als je spanning in het lichaam ervaart kan dit een overprikkeling zijn van het sympathische zenuwstelsel. Dagelijks staan we zo in de ‘aan-stand’, met alle prikkels die we te verwerken hebben, dat je kan merken dat het lastig is om te ontspannen. Het klinkt wellicht saai maar ons leven zou zo veel mogelijk regelmaat moeten hebben: wat betreft eetmomenten, slaapmomenten, rust- en actiemomenten. Kijk of je deze voor jezelf kan inbouwen in een detox periode.

Dagelijkse beweging

Het is belangrijk voor de spijsvertering (en je hele systeem) om dagelijks minimaal 30 minuten lichaamsbeweging te hebben. Dit kan al een blokje wandelen zijn na het eten of yoga. Als je een sporter bent is dat natuurlijk ook helemaal goed. Zoek iets waar jij je prettig bij voelt.

Intentie

Als je je eten aan het bereiden bent, neem daar de tijd voor. Doe het met liefde en geef het een goede intentie mee. Dit proef je en zal ook in je lichaam opgenomen worden.

Kauwen

Vaak kauwen we niet goed op ons eten. Koolhydraten worden voorverteerd in je mond. Als je niet goed kauwt, komt het in je maag (die niets met koolhydraten doet) en daarna in je darmen. Het opgeblazen en volle gevoel kan hier van komen, omdat je darmen hard aan het werk moeten om alsnog al die koolhydraten te gaan verteren.

Let er eens op in deze detoxperiode dat je minimaal 30x kauwt. Op een hap soep is dat natuurlijk niet handig, maar slik die ook niet zomaar naar binnen. Je kunt de soep wat dikker maken en het wat meer door je mond laten gaan, zodat de koolhydraten eruit opgenomen kunnen worden.

Schrijf je hieronder in voor de LiefdevolleDetox challenge. We starten 9 september 2018. Het is geheel gratis.
10 dagen lang neem ik je mee in een detox reis. We gaan op een zachte liefdevolle manier aan ons lichaam werken. Samen met ons lichaam werken. 

Ik zou het heel tof vinden als je er bij bent!